Nejčastěji kladené otázky

Kolejní rada za svou existenci odpověděla na nepočítaně dotazů. Jak již bývá zvykem, některé z nich se opakují velmi často, a tak jsme po vzoru vytvořili modelové odpovědi na ty nejčastější problémy ubytovaných klientů. Mnoho odpovědí rovněž naleznete na wiki Univerzity.

Nenašli jste odpověď na Vaši otázku? Napište nám.

Jak připojit nový (další) počítač ke KolejNetu?

A) Co dělat, když chci připojit NOVÝ počítač ke Kolejnetu?

(v případě, že máte nový PC a chcete ho připojit místo původního)

Nabízí se dvě cesty:

  1. Rychlejší: Referentka ubytování
    Požádejte svoji referentku/vedoucí/ubytování o vymazání Vašeho připojení k internetu na pokoji v systému iSKAM. Referentka vymaže Váš přístup ke KolejNetu (čímž smaže párování IP adresy Vašeho původního PC a KolejNet (po připojení nového PC) Vám nabídne jeho registraci).
  2. Pomalejší: KolejNet
    Požádejte zaměstnance CVT o výmaz původní IP adresy, následně Vám KolejNet umožní registraci nového PC.

B) Co dělat, když chci připojit DRUHÝ POČÍTAČ ke Kolejnetu?

Pravidla sítě umožňují jednomu ubytovanému připojení 2 PC zařízení k síti najednou. Opět, máte minimálně dvě možnosti:

  1. Navštivte zaměstnance KolejNetu na koleji i s novým PC. Úřední hodiny KolejNetu najdete na své recepci.
  2. Na mail kolejnet@upol.cz zašlete svoji IP adresu (nového PC). Nejrychlejší cesta pro Windows: Rozklikněte nabídku Start > Spustit / rovnou pište / cmd > Enter > napište "ipconfig" > udělejte screenshot > zašlete mailem.

Co dělat, pokud mi nefunguje internet?

Jedná se o nejfrekventovanější dotaz a stížnost. Na tento dotaz již odpovídáme odkazem na tuto odpověď bez dalšího.

Každá kolej disponuje vysokorychlostním optickým připojením k internetu. Postupně probíhá zasíťování všech kolejí UP, ale to vyžaduje nějaký čas a značné finanční prostředky. Například zasíťování WI-Fi kolejí B. Václavka stálo přes 1,5 milionu. Jelikož je univerzitní síť značně rozsáhlá, tak se mohou objevovat lokální, ale i systémové výpadky v rychlosti nebo funkci jako takové. Centrum výpočetní techniky a Kolejnet jsou si toho vědomi a snaží se těmto výpadkům předcházet. Pokud však k nějakému výpadku dojde, tak je třeba dodržet níže uvedený postup, aby se o tom lidé na správných místech dozvěděli.

Pokud Vám tedy nefunguje internet, vidíte značné zpomalení nebo zažíváte jiné obtíže, máte následující možností.

 

  1. Jednoduchý trik (platí pro systémy s operačním systémem Windows - bez uvozovek; iOS a Linux se omlouváme)
    • Otevřete příkazový řádek - v nabídce start zadejte "cmd"
    • Napište "ipconfig -release" a potvrďte enterem.
    • Napiště "ipconfig -renew" a potvrďte enterem a zavřete příkazový řádek.

    Pokud Vám internet stále nefunguje, tak dále postupně můžete:

  2. ověřit, zda síťové rozhraní (WiFi nebo ethernet) na vašem zařízení (notebook, tablet, mobilní telefon, apod.) funguje (doma, nebo na jiném místě, případně u správce sítě u Vás na fakultě nebo u SKM). Výpadky služeb UP (WiFi, apod.) lze sledovat na https://portal.upol.cz/.
  3. osobně navštívit podporu KolejNET v případě problému s pevným připojením v úřední hodiny. Zde je i možnost pomoci při základním nastavením WiFi připojení k síti EDUROAM (jak vytvořit heslo a nastavit WiFi). 
  4. ​nahlásit problémové připojení na univerzitní helpdesk: helpdesk.upol.cz v případě, že připojení dle návodů nefunguje. Je nutné vybrat kategorii "Koleje - internet (WiFi - eduroam)" a doplnit tyto údaje: uživatelské jméno, místo výskytu problému (kolej, podlaží), čas a datum výskytu, používané zařízení (Windows 10, Android 8, iOS 11, apod.), co zařízení hlásí při pokusu o připojení, jestli připojení fungovalo dříve, (pokud ano, kdy)
  5. ​navštívit správce sítě Kolejí a menz v pracovní dny od 8:00 do 16:00, nebo kontaktovat CVT: Lenka Čeplová - 585631842, 585631814, lenka.ceplova@upol.cz.

Co dělat, když nejsem spokojen?

S jakýmikoli problémy se v klidu obraťte na svou referentku ubytování nebo vedoucí (zást. vedoucí) koleje. Pomůžou vám najít ideální řešení. Pokud potřebujete vyřešit něco "v tichosti", určitě pro vás najdou pochopení. 

Obraťte se na ně buď osobně: 

návštěva kanceláře - v úředních hodinách,

nebo telefonicky, anebo mailem.

Kontakty na referentky i vedoucí najdete zde
Pokud byste nebyli spokojeni s navrhovaným způsobem řešení nebo budete mít dojem, že řešení vaší situace nebylo adekvátní, obraťte se, prosím, na nás, Kolejní radu. Využijte, prosím, formulář na těchto stránkách.

Neváhejte se na nás obrátit i v případě jakékoli nevyjasněné otázky. Nikdy vás neodmítneme. Jsme zde pro Vás.

Jak a kdy hlásit závady v pokoji / v kuchyňce / ve společných prostorách?

a) Při nástupu ubytování:

Pokud nastupujete ubytování (v daném akademickém roce) nebo jste se přestěhovali, jste povinni nahlásit veškeré závady v pokoji (možnosti nahlašování níže). V případě, že závadu nenahlásíte, vystavujete se riziku, že opravení zjištěné závady zaměstnancem SKM UP budete muset uhradit.

b) V průběhu ubytování:

Jakoukoliv závadu můžete nahlásit. V případě, že závadu nenahlásíte, vystavujete se riziku, že opravení zjištěné závady zaměstnancem SKM UP budete muset uhradit. 
Možnosti nahlašování závad: 

  • do Knihy závad na recepci koleje (musíte rozlišovat knihy: Nábytek, Voda, Elektro), 

  • na webových stránkách SKM UP přímo z pohodlí pokoje.

  •  

    z iskamu. Na hlavní stránce iskamu rozbalíte menu "ubytování" a kliknete napoložku "kniha závad".

    Dle naší zkušenosti Vám technici SKM spraví nebo vymění téměř všechno. Pokud máte pocit, že máte proleželou matraci, máte možnost dostat novou. Máte již velmi nadužívané vybavení? Pokud je na skladě náhradní, dostanete nové.

Pošta na kolejích?

Koleje přijímají pouze dopisy.

Obyčejné dopisy najdete v přihrádkách v blízkosti recepce.

Doporučená pošta  bez dobírky je umístěna na recepci dané koleje.

Doporučujeme při psaní adres na obálku uvádět „vysokoškolská kolej / VŠK“.

Doručená pošta je zaměstnancem Univerzity na koleje přijata pouze v případě, že na dané koleji klient bydlí. Neidentifikovatelné či neověřitelné dopisy (adresát) jsou od doručovatelské služby nepřijaty.

SKM s účinností od 16. 3. 2018 ukončila přijímání balíků a jejich uschování na recepcích kolejí. Odůvodnění najdete v zápisu KR UP ZDE (Bod 4.3)

Adresy všech kolejí naleznete v tomto PDF.

Mám (na buňce) nepřizpůsobivého spolubydlícího/souseda, jak se můžu bránit?

Na naše koleje se někdy dostanou studenti, kteří na vysokou školu jednoduše svým chováním nepatří. Kolejní rada k takovému chování vydala závazné stanovisko, které Vám může sloužit jako ukázka řešení problémů.

V případě rušení nočního klidu...

1) Volejte na telefonní číslo recepce Vaší koleje. Od toho zde noční služba je. Pokud máte na buňce telefon, stačí z něj vytočit poslední čtyři čísla z tel. čísla recepce.

2) Pokud pokud ticho odejde s odchodem recepční, volejte znovu. SKM si platí bezpečnostní agenturu, která v takových případech zjednává pořádek. Výjezd stojí 400 Kč,- a je účtována provinilcům.

​3) Pokud ani tak není problém vyřešen, volejte Městskou policii Olomouc. Komu není rady, tomu není pomoci. Rozhodně nemějte špatné pocity a nemějte se za "práskače". Věřte, že nejste jediný člověk kterému takové chování vadí. Tímto uděláte službu velkému množství lidí. 

​Pozn. Každá recepční má povinnost vyhotovovat zápis o dění v době noční směny, který následně předává své vedoucí koleje. Jen vedoucí koleje může následně řešit jinými prostředky než jen momentálním pořádkovým opatřením. A pokud se takové stížnosti budou opakovat, tak potížista může být z kolejí v krajním případě vyhozen. KR UP má rovněž pravomoc označit takové problémové jedince, kteří nad sebou mají následně Damoklův meč.

V případě jakýchkoliv jiných problémů...

Ať už Vás spolubydlící obtěžuje nepořádkem, hlasitou hudbou nebo jinými rušivými jevy, které Vám znepříjemňují život na kolejích, kontaktujte vedoucí Vaší koleje. Vedoucí s Vámi Váš problém vyřeší v tichosti a nikdo se o tom nedozví. Pokud s řešením nebudete spokojeni, kontaktujte svého zástupce z Kolejní rady, který může významně urychlit řešení problému. 

V některých případech se může stát, že Vám spolubydlící vyhrožuje nebo ve Vás vyvolává strach z odvety. Určitě svůj problém řešte. Nebojte se napsat vedoucí koleje nebo kontaktovat Kolejní radu. Takoví jedinci nemají na kolejích co dělat. Nejednou se stalo, že byl takový potížista z kolejí vyhozen a bylo s ním zahájeno disciplinární řízení na jeho fakultě.

Nebydlím na kolejích, přesto bych ale chtěl/a navštěvovat posilovnu na kolejích, je to možné?

Ne.

Posilovny na kolejích UP jsou k dispozici pouze klientům ubytovaným na kolejích UP. Posilovny nemají nic společného s programem Akademik sport centrum. Pokud bydlíte na jakékoli koleji UP, je možné využívat jakoukoli posilovnu kolejí. V případě, že uhradíte poplatek v Neředíně (500 Kč na semestr), je možné využívat všechny posilovny kolejí (Gen. Svobody, Chválkovice, Neředín), pokud uhradíte poplatek na Envelopě (Gen. Svobody) nebo ve Chválkovicích, lze užívat posilovny na Envelopě nebo ve Chválkovicích, zde je poplatek 150 Kč. 

V případě, že na kolejích UP nebydlíte, není možné ze strany SKM UP prodat Vám tuto službu, jelikož Metodický pokyn kvestora UP k výběru poplatků spojených s ubytováním predikuje, že služby, které SKM UP na kolejích nabízí za zvýhodněné ceny (v rámci tohoto předpisu), nabízí klientům SKM UP jako benefit. 

Nejsem spokojen/a s úklidem, co mám dělat?

Služba úklidu, kterou SKM poskytuje, je jednou z těch integrálních. Tato služba rovněž vyvolává značné množství kritiky pro její nedostatečnost. Po stížnostech na internet se jedná o nejkritizovanější službu. Stížnosti na úklid můžeme rozlišit na stížnost na a) jeho rozsah, b) na jeho pravidelnost a c) na jeho kvalitu.

SKM sama má velký zájem na dodržování vysoké kvality úklidu a to z několika důvodů. Jeden z hlavních důvodů je důvod ekonomický. Pokud se úklid bude zanedbávat, případně pokud se úklid úplně vyškrtne, vybavení kolejí bude mnohem rychleji ztrácet na funkčnosti, což se významně projeví do rozpočtu SKM. Uznáváme, že pokud by se z nákladů SKM vyškrtly mzdy personálu úklidu, bylo by jistě možné tyto ztráty snadno krýt. Nicméně na funkčnost vybavení a jeho dlouhodobou udržitelnost navazuje další důvod, a sice prestiž. Pokud naše koleje budou umouněné a neudržované, ztratíme celkem jednoznačnou pověst velmi kvalitních kolejí a přiblížíme se kvalitě v Praze, jejíž koleje mají pověst na celém pzemí republiky. Posledním stěžejním důvodem je hygiena. Univerzitní koleje jsou živoucí organismus a sami musíme uznat, že je někdy živější, než by bylo vhodné. Nicméně pokud by nedocházelo k pravidelné očistě, kterou vykonává personál úklidu, život na kolejích by mohl bujit do úrovn, deratizací, hubení hmyzu a karantén. 

Charakteristika stížností

Na úvod nám dovolte ještě říci jednu věc, a sice, že úklid je částečně sdílená povinnost studentů s personálem. Pokud vaříme v kuchyni, tak je vhodné po sobě pracovní linku utřít. Pokud udělám "potopu" v koupelně, tak je vhodné po sobě utřít. To už kvůli ohleduplnosti ke svým spolubydlícím, tak k personálu. K personálu úklidu nelze přistupovat jako k otrokům, kteří po nás budou uklízet apokalypsu. Pokud sami nebudeme udržovat základní pořádek, vzniknou pak mnohem hůře odstranitelné vady, které personál, při dodržení plánu úklidu, nebude moci odstranit. Typicky plíseň. Ačkoliv by toto mělo být absolutně samozřejmé, stále se občas setkáváme s opačným názorem.

S SKM jsme dali dohormady rozpis úklidu. Máme koleje s různým systémem bydlení (patrový, buňkový uzavřený, buňkový polootevřený) a z toho důvodu není úklid na kolejích ve stejném rozsahu a pravidelnosti. Pokud tedy chceme vznášet kritiku na pravidelnost úklidu a na jeho rozsah, tak musíme znát tento rozpisRozpis úklidu byl sestaven s ohledem na minimální hygienické požadavky, které, pokud je dodržován, splňuje. Jedinou výjimkou z tohoto rozpisu je režim letního ubytování.

Stížnosti rozdělujeme do tří kategorií.

a) Stížnost na rozsah úklidu

  • Rozsahem úklidu rozumíme "co všechno se má v konkrétní den uklidit".

b) Stížnost na pravidelnost

  • Pravidelností úklidu rozumíme "který den se mělo uklízet".

c) Stížnost na kvalitu

  • Kvalitou úklidu rozumíme "jak důkladně bylo něco uklizeno". 

Problematika nedostatečného úklidu je poměrně komplikovaná na řešení, a sice z důvodu důkazního. O tom více v podkapitolce "jak problematický úklid řešit"?

Kdy je nedostatečný úklid legitimní a kdy ne?

V prvé řadě chceme říct, že se může stát, že někdy je úklid slabší a je to omluvitelné. Alespoň z lidského hlediska. Pokud se jedná o toto hledisko, tak stojíme na straně SKM. (Ze Statutu KR UP přímo vyplývá, že Kolejní rada hájí jak zájmy ubytovaných studentů, tak Univerzity). Typickým příkladem je, když uklízečky/tým uklízeček, který je přiřazen k určité koleji, musí uklízet po divokém večírku nebo vandalismu nás, studentů. 

Hraničním případem bývají absence personálu z důvodu čerpání nemocenské. SKM je povina zajisti služby, za které si ubytovaný klient platí, nicméně pokud se jedná o náhlé události, na které není možné se organizačně připravit, aplikujeme naši výhradu lidského hlediska a prostě přechodný nedostatek přehlédneme. Nesmí se tak však dít často a problém musí být skutečně jen přechodný. O těchto případech však KR UP není (pochopitelně) informována, a proto odkazujeme na řešení problému na konci. 

 

Nedostatečný úklid

Pokud se nejedná o případ uvedený výše nebo jemu podobný a kumulativně nesplňuje standard rozsahu a pravidelnosti dle výše uvedeného rozpisu, jedná se o nedostatečný úklid.

Často se stává, že dostaneme stížnost, která začíná slovy "v poslední době jsme si všimli, že klesla kvalita úklidu". Tento pocit s Vámi mnohdy sdílíme. Někdy se jedná o drobné nedostatky, nad kterými prostě mávneme rukou. Pokud se však kumulují, mohou přerůst přes hlavu. Typickým příkladem jsou plísně v koupelnách. V dalším případě to bývá poznatek, že paní uklízečka třeba vůbec nepřišla uklidit, ale pouze se podepsala. Také se stává, že paní uklízečka některé "položky úklidu" úplně vynechala.Žádná z těcvhto věcí není legitimní a je třeba ji řešit. 

Přechodně se může stát, že do řad SKM přijde nová tvář na úklid.V tomto případě je pochopitelné, že úklid může mírně pokulhávat. Nicméně vedoucí kolejí toto berou v úvahu a častěji po nich úklid kontrolují.

Jak problematický úklid řešit?

Řešení je zde několik. Jak jsme předeslali v úvodu, tak může být problém dokázat, že úklid neproběhl jak měl. Všichni máme zájem na tom, aby byly služby poskytovány v maximální možné kvalita. Na druhou stranu nemůžeme jen tak někoho nařknout ze špatně odvedené práce. Abychomse tomuto vyhnuli, postupujeme podle následujících návodů. Pokud nefunguje, není proveditelný, nebo selhal krok č.1, pokračujeme ke kroku č.2 atd. 

Vše však řešte okamžitě. Pokud budou stížnosti oprávněné, ale opožděné, není možné je řešit k Vaší spokojenosti.

1) Kontaktování uklízečky

Pokud jsme zrovna v době úklidu na pokoji/buňce/patře a zjistíme, že úklid byl skutečně nedostatečný, můžeme kontaktovat, pokud je to možné, personál, který je za toto zodpovědný. Personál upozorníme na problém a buď Vám uklízečka dá za pravdu a problém napraví, nebo s Vámi souhlasit nebude. Všichni můžeme říct, že nikdo nechce obtěžovat svého nadřízeného, proto se tímto řešením může paní ujklízečka vyhnout nepříjemnostem. 

Je však pochopitelné, pokud nechcete jít do konfrontace s personálem úklidu. Proto je tato možnost spíše volitelná a její vynechání nejde při řešení problému k Vaší újmě. Nicméně může to být řešení nejrychlejší a z dlouhodobého hlediska nejméně škodlivé.

2) Telefonický kontakt vedoucí/ho koleje

Pokud nechcete kontaktovat personál úklidu, případně jej již nejste schopni zastihnout, tak je vhodné zavolat vedoucí/mu koleje na jeho pracovní telefon a řešit problém okamžitě. To ovšem za podmínky, že je stále pracovní doba vedoucích kolejí.

V tomto případě nahlásíte vedoucímu kolejí vaše jméno a problematické místo. Pokud je to jen trochu možné, tak vedoucí koleje místo ihned navštíví a provede místní šetření. Pokud vedoucí dojde k závěru, že byl úklid skutečně nedostatečný, tak sám bude kontaktovat personál úklidu a problém vyřeší. Pokud vedou/ho nezastihnete, protože jste se vrátili na koleje pozdě večer, přikročte ke kroku č. 3. Pokud nejste spokojeni s rozhodnutím vedoucí/ho koleje, přikročte ke kroku č. 4.

3) E-mail vedoucí/mu koleje s fotografickou přílohou

Krok prozrazuje zápletku ve svém názvu. Pokud nebylo možné vedoucí/ho koleje zastihnout, napíšte mu zprávu na pracovní e-mail. Je naprosto pochopitelné, že nejsme na kolejích 24/7, studujeme, pracujeme. Pokud se tedy na koleje vrátíme a zjistíme nežadoucí stav, stále jej můžeme napravit. V tomto kroku tedy napíšeme e-mail vedoucí/mu koleje. Tento e-mail musí obsahovat Vaše jméno, čas, místnost, ve které je nežádoucí stav, v kolik hodin jste tento problém zjistili a fotografie problému. Tedy pokud víte, že měl být vynesen koš, ale už začíná páchnout pro jeho nevynesení, přikládáte fotografii plného koše. Pokud je zaschlá špína v kuchyni, která tam očividně není pár hodin, vyfotíme ji atp. 

Vždy je dobré dát do kopie e-mailu Kolejní radu, tedy e-mail kolejnirada@upol.cz Pokud zjistíme, že je někde problém přetrvává, automaticky jej začínáme řešit my. 

4) Kontaktování Kolejní rady

Dostali jste se až sem. Nemávli jste nad svým problémem rukou a udělali jste pro jeho řešení maximum. Personál úklidu s Vámi nesouhlasil, stejně tak i vedoucí koleje. Až v tomto případě je vhodné kontaktovat Kolejní radu, která bude problém řešit. V tomto případě kontaktujte Kolejní radu skrze náš formulář, který naleznete na titulní stránce, nebo na e-mailovou adresu kolejnirada@upol.cz s popisem Vašeho problému. Odpovíme Vám co nejdříve a sdělíme Vám další postup. 

 

Na závěr chceme upozornit na jednu velmi podstatnou věc. Každý problém na kolejích má své řešení. Každý. Je však důležité dodržet postupy, které jsou k tomu nastíneny. Prosíme Vás, abyste na ně nerezignovali. Pokud tak uděláte, kvalita poskytovaných služeb bude mít klesavou tendenci a stane se novým standardem.